Doorgaan naar hoofdcontent

Andere biobrandstof: Algen

Uit de intermediair van deze week : Algen, het Groene Goud.

Daarin een korte beschrijving van o.a. Ingepro, een bedrijf dat algen teelt. Algen worden uit het water gevist en worden algenstroop. Ingepro verkoopt dit o.a. als vee- en vissenvoer. Het grootste deel wordt gedroogd tot algenpoeder. Dat kan je gebruiken voor dingen als vogelvoer, algenplastic, etc. Sinds een jaar is er grotere belangstelling voor algen als vervanger van kool- en raapzaadolie. De oogst van de laatste twee gaat namelijk ten koste van het voedselareaal en het veroorzaakt een stijging in de voedselprijzen.

Algen krijgen nu enorm veel publiciteit, maar het is zo te lezen nog in de experimentfase. Dat ondanks dat de Amerikaanse overheid er miljoenen in heeft geïnvesteerd in de jaren '70/'80. Dat onderzoek is gestopt, omdat de olieprijs toen drastisch daalde. Ter vergelijking: $7 tegen $120 nu.
Nu is de prijs van olie weer op een hoog niveau en wordt de belangstelling voor algen weer opgepakt. Ter vergelijking: Wageninger Rene Wijffels becijferde de productiekosten van algen nu op 4 a 5 euro per liter algendiesel. En daar zit nog geen accijns op.

De grote discussie in algenland nu is of de productie beter in open systemen of gesloten systemen kan. Ook is nog onderzoek naar de verschillende soorten algen en hun eigenschappen.

Maar het is een aanlokkelijk idee: je gebruikt de natuur (algen), je stelt dit bloot aan de zon en laat het CO2 onttrekken aan de atmosfeer. De teelt van de algen kan in Nederland en kan plaatsvinden op plekken, die voor normale planten onbruikbaar zijn. Kortom: een ontwikkeling om in de gaten te houden.

CNET, een mediabedrijf, heeft dit segment over algendiesel:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Met GoodGuide weet je wat er in je producten zit

Altijd je afgevraagd wat voor stoffen er in de producten zitten, die je dagelijks gebruikt? De zonnecreme voor je kinderen? Die frisruikende deo? GoodGuide bestaat uit de beste informatie over producten en bedrijven die te vinden is. Gevonden en opgeschreven door een team van wetenschappers, consumenten onderzoekers, techneuten die gewerkt hebben bij Google, Amazon, eBay, PayPal en Intuit, van MIT en de University of California. De gids informeert hoe een product presteert op gebied van gezondheid, milieu en sociaal gebied. En het is behoorlijk indrukwekkend als je een lotion voor baby's ziet en dan leest dat het erg ongezond kan zijn . Free video streaming by Ustream

Cylindrische thin-film zonnecellen van Solyndra

Solyndra heeft zojuist 600 miljoen dollar opgehaald om zonnecellen te maken die cylindrisch gevormd zijn. Door deze vorm claimt Solyndra dat het de kosten om een dak te voorzien van zonnecellen kan halveren en de installatietijd kan terugbrengen met een derde. Het ontwerp van Solyndra wikkelt koper indium gallium selenide om een serie buizen heen die op een dak worden geplaatst. Door de vorm hoeft er niet zo nauwkeurig naar de zon gericht te worden als met meer traditioneel gevormde panelen. Solyndra bestaat slechts drie jaar, maar heeft een order pijplijn van meer dan 1.2 miljard dollar.

Honda uit jaren 70 zuiniger dan Honda nu

Gisteren zat ik met een collega in mijn Honda Civic Hybride op weg naar Rotterdam te mijmeren over het benzine gebruik van auto's. Het viel ons op hoe weinig vooruitgang er eigenlijk door de jaren is geboekt wat betreft brandstofverbruik. Grappig genoeg heeft sustainablog vandaag een stukje waarin een Honda Civic uit 1976 wordt vergeleken met auto's van nu. Wat blijkt? De Civic uit 1976 is zuiniger dan veel auto's nu. Auto's zijn door de jaren heen groter geworden en ook al die veiligheidsmaatregelen in moderne auto's wegen enorm veel. Daarnaast zijn er de nodige complot theorieen over de kongsi van automakers en de olieindustrie. Wat dan ook de redenen zijn voor dit weinig indrukwekkende resultaat op het gebied van brandstofbesparing, het is toch iets om even bij stil te staan.