Doorgaan naar hoofdcontent

Lithium-titanaat batterijen

In de new scientist van een aantal jaar geleden wordt goed uitgelegd hoe lithium titanaat batterijen werken.

De bekende li-ion batterij werkt door lithium ionen van een lithium kobalt oxide kathode naar een koolstof anode te sturen via een elektrolyt oplossing. In de lithium-titanaat batterijen waar Altair Technologies een patent op heeft wordt het anode oppervlak uit lithium-titanaat nanokristallen gemaakt. Via een chemisch trucje wordt het anode oppervlak ongeveer 100 m2 per gram. Met koolstof komt men niet verder dan 3 m2 per gram.

Li-ion batterijen kunnen slechts 400 keer worden opgeladen door de grote temperatuur verschillen die bij het gebruik van de batterij ontstaan. De meer robuuste lithium-titanaat anode laat toe dat deze batterijen wel 20.000 keer worden opgeladen. Niet alleen gaan lithium-titanaat batterijen langer mee, ze laden veel sneller op en gaan tien keer zo lang mee tussen oplaad beurten. last but not least, lithium-titanaat batterijen hebben drie keer zoveel vermogen als li-ion batterijen.

Nu, in 2008, zien we de eerste grote commerciële toepassingen van dit type batterijen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Met GoodGuide weet je wat er in je producten zit

Altijd je afgevraagd wat voor stoffen er in de producten zitten, die je dagelijks gebruikt? De zonnecreme voor je kinderen? Die frisruikende deo? GoodGuide bestaat uit de beste informatie over producten en bedrijven die te vinden is. Gevonden en opgeschreven door een team van wetenschappers, consumenten onderzoekers, techneuten die gewerkt hebben bij Google, Amazon, eBay, PayPal en Intuit, van MIT en de University of California. De gids informeert hoe een product presteert op gebied van gezondheid, milieu en sociaal gebied. En het is behoorlijk indrukwekkend als je een lotion voor baby's ziet en dan leest dat het erg ongezond kan zijn . Free video streaming by Ustream

Cylindrische thin-film zonnecellen van Solyndra

Solyndra heeft zojuist 600 miljoen dollar opgehaald om zonnecellen te maken die cylindrisch gevormd zijn. Door deze vorm claimt Solyndra dat het de kosten om een dak te voorzien van zonnecellen kan halveren en de installatietijd kan terugbrengen met een derde. Het ontwerp van Solyndra wikkelt koper indium gallium selenide om een serie buizen heen die op een dak worden geplaatst. Door de vorm hoeft er niet zo nauwkeurig naar de zon gericht te worden als met meer traditioneel gevormde panelen. Solyndra bestaat slechts drie jaar, maar heeft een order pijplijn van meer dan 1.2 miljard dollar.

Honda uit jaren 70 zuiniger dan Honda nu

Gisteren zat ik met een collega in mijn Honda Civic Hybride op weg naar Rotterdam te mijmeren over het benzine gebruik van auto's. Het viel ons op hoe weinig vooruitgang er eigenlijk door de jaren is geboekt wat betreft brandstofverbruik. Grappig genoeg heeft sustainablog vandaag een stukje waarin een Honda Civic uit 1976 wordt vergeleken met auto's van nu. Wat blijkt? De Civic uit 1976 is zuiniger dan veel auto's nu. Auto's zijn door de jaren heen groter geworden en ook al die veiligheidsmaatregelen in moderne auto's wegen enorm veel. Daarnaast zijn er de nodige complot theorieen over de kongsi van automakers en de olieindustrie. Wat dan ook de redenen zijn voor dit weinig indrukwekkende resultaat op het gebied van brandstofbesparing, het is toch iets om even bij stil te staan.