Doorgaan naar hoofdcontent

Asfalt als zonnecollector


Het Worchester Polytechnic Institute (WPI) uit Massachusetts heeft een manier gevonden om het oppervlak van wegen te gebruiken als zonnecollector. Als asfalt wordt gemengd met kwartsiet absorbeert het veel meer hitte dan normaal asfalt. Als je dan een paar centimeter onder de weg warmtewisselaars plaatst kun je de enorme hoeveelheid zon die op de weg schijnt gebruiken voor zaken als het opwarmen van water voor industriële processen of verwarming van gebouwen. Volgens de mensen van WPI heb je geen grote zonneparken meer nodig als je asfaltwegen op deze manier uitrust.

Reacties

  1. Grappig, ik heb net 2.000 kilometer vanaf Spanje naar Nederland achter de rug. Moest hier aan denken, al was het maar omdat de hitte op de wegen enorm moet zijn geweest. Als je dan ook nog eens denkt aan het gigantische oppervlak van al die wegen, dan wordt het indrukwekkend.
    Waar ik ook aan moest denken *(maar is niet onmiddellilljk energie) waren de enorme hoeveelheden water die van de wegen afkomen. In Frankrijk zie je dat ze hiervoor bijna parallelle kanalen inrichten naast de wegen. Wat als je dit water zou zuiveren? Moet ook miljoenen liters zijn...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Met GoodGuide weet je wat er in je producten zit

Altijd je afgevraagd wat voor stoffen er in de producten zitten, die je dagelijks gebruikt? De zonnecreme voor je kinderen? Die frisruikende deo? GoodGuide bestaat uit de beste informatie over producten en bedrijven die te vinden is. Gevonden en opgeschreven door een team van wetenschappers, consumenten onderzoekers, techneuten die gewerkt hebben bij Google, Amazon, eBay, PayPal en Intuit, van MIT en de University of California. De gids informeert hoe een product presteert op gebied van gezondheid, milieu en sociaal gebied. En het is behoorlijk indrukwekkend als je een lotion voor baby's ziet en dan leest dat het erg ongezond kan zijn . Free video streaming by Ustream

Cylindrische thin-film zonnecellen van Solyndra

Solyndra heeft zojuist 600 miljoen dollar opgehaald om zonnecellen te maken die cylindrisch gevormd zijn. Door deze vorm claimt Solyndra dat het de kosten om een dak te voorzien van zonnecellen kan halveren en de installatietijd kan terugbrengen met een derde. Het ontwerp van Solyndra wikkelt koper indium gallium selenide om een serie buizen heen die op een dak worden geplaatst. Door de vorm hoeft er niet zo nauwkeurig naar de zon gericht te worden als met meer traditioneel gevormde panelen. Solyndra bestaat slechts drie jaar, maar heeft een order pijplijn van meer dan 1.2 miljard dollar.

Honda uit jaren 70 zuiniger dan Honda nu

Gisteren zat ik met een collega in mijn Honda Civic Hybride op weg naar Rotterdam te mijmeren over het benzine gebruik van auto's. Het viel ons op hoe weinig vooruitgang er eigenlijk door de jaren is geboekt wat betreft brandstofverbruik. Grappig genoeg heeft sustainablog vandaag een stukje waarin een Honda Civic uit 1976 wordt vergeleken met auto's van nu. Wat blijkt? De Civic uit 1976 is zuiniger dan veel auto's nu. Auto's zijn door de jaren heen groter geworden en ook al die veiligheidsmaatregelen in moderne auto's wegen enorm veel. Daarnaast zijn er de nodige complot theorieen over de kongsi van automakers en de olieindustrie. Wat dan ook de redenen zijn voor dit weinig indrukwekkende resultaat op het gebied van brandstofbesparing, het is toch iets om even bij stil te staan.