Doorgaan naar hoofdcontent

Beton en cement


Beton is 's werelds op twee na grootste CO2 uitstoot producent na transport en elektriciteitsproductie. Beton zorgt voor 7 tot 10% van de wereldwijde CO2 emissies. Een belangrijk bestanddeel van beton is cement. Om cement te maken worden kalksteen en klei enorm verhit waarbij wederom CO2 wordt geproduceerd. Er is een grote behoefte aan cement en beton omdat het veruit de belangrijkste bouwmaterialen in de wereld zijn.

Gelukkig ontstaan er langzaam maar zeker milieuvriendelijke alternatieven voor cement. Vliegas (as uit schoorstenen bij bijvoorbeeld steenkool verbranding), slak (een bijproduct bij staalproductie), silica fume (een bijproduct van ondermeer de productie van computerchips) en rijstvlies (de harde beschermlaag van rijstkorrels) worden steeds serieuzer gebruikt om het traditionale Portland cement te vervangen. Het voordeel van dit soort vervangende grondstoffen is dat ze niet alleen minder uitstoot genereren, maar ook dat ze anders gewoon op een vuilnisbelt terecht zouden komen.

Brent Constanz van Stanford University heeft onlangs een nieuwe manier van cement maken gepatenteerd die het niet langer nodig maakt om kalksteen en klei te verhitten waardoor er al veel uitstoot wordt voorkomen. Hij wil zijn cementfabrieken naast elektriciteitscentrales bouwen om gebruik te kunnen maken van de verbrandingsgassen die vrijkomen bij het produceren van elektriciteit. Anders dan de bovengenoemde cementvervangers is het ecement van Constantz goedkoper dan Portland cement. Het kost 100 dollar in plaats van de 110 dollar van Portland cement.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Met GoodGuide weet je wat er in je producten zit

Altijd je afgevraagd wat voor stoffen er in de producten zitten, die je dagelijks gebruikt? De zonnecreme voor je kinderen? Die frisruikende deo? GoodGuide bestaat uit de beste informatie over producten en bedrijven die te vinden is. Gevonden en opgeschreven door een team van wetenschappers, consumenten onderzoekers, techneuten die gewerkt hebben bij Google, Amazon, eBay, PayPal en Intuit, van MIT en de University of California. De gids informeert hoe een product presteert op gebied van gezondheid, milieu en sociaal gebied. En het is behoorlijk indrukwekkend als je een lotion voor baby's ziet en dan leest dat het erg ongezond kan zijn . Free video streaming by Ustream

Cylindrische thin-film zonnecellen van Solyndra

Solyndra heeft zojuist 600 miljoen dollar opgehaald om zonnecellen te maken die cylindrisch gevormd zijn. Door deze vorm claimt Solyndra dat het de kosten om een dak te voorzien van zonnecellen kan halveren en de installatietijd kan terugbrengen met een derde. Het ontwerp van Solyndra wikkelt koper indium gallium selenide om een serie buizen heen die op een dak worden geplaatst. Door de vorm hoeft er niet zo nauwkeurig naar de zon gericht te worden als met meer traditioneel gevormde panelen. Solyndra bestaat slechts drie jaar, maar heeft een order pijplijn van meer dan 1.2 miljard dollar.

Honda uit jaren 70 zuiniger dan Honda nu

Gisteren zat ik met een collega in mijn Honda Civic Hybride op weg naar Rotterdam te mijmeren over het benzine gebruik van auto's. Het viel ons op hoe weinig vooruitgang er eigenlijk door de jaren is geboekt wat betreft brandstofverbruik. Grappig genoeg heeft sustainablog vandaag een stukje waarin een Honda Civic uit 1976 wordt vergeleken met auto's van nu. Wat blijkt? De Civic uit 1976 is zuiniger dan veel auto's nu. Auto's zijn door de jaren heen groter geworden en ook al die veiligheidsmaatregelen in moderne auto's wegen enorm veel. Daarnaast zijn er de nodige complot theorieen over de kongsi van automakers en de olieindustrie. Wat dan ook de redenen zijn voor dit weinig indrukwekkende resultaat op het gebied van brandstofbesparing, het is toch iets om even bij stil te staan.