Doorgaan naar hoofdcontent

Boek: The World Without Us

Alan Weisman heeft met The World Without Us een heerlijk leesbaar boek geschreven dat door pakkende en treffende praktijk voorbeelden aan het denken zet. Anders dan veel boeken die als doel hebben de milieuproblematiek aan de orde te stellen geeft The World Without Us nergens het idee dat iemand je berispend toespreekt. De, vreemd genoeg, positief aandoende teneur van het boek: "de natuur hersteld wel na verloop van tijd, maar dan zonder mensen", prikkelt om stil te staan bij de beperkte kosmische betekenis van de mens. De nalatenschap van de mens, milennia na zijn verdwijnen, bestaat volgens Weisman slechts uit wat plastics, landbouwgif en radioactieve metalen. Veel van de monumenten die wij zo hoog achten zijn dan allang verdwenen. In zijn conclusie blijkt pas hoe serieus Weisman de problemen neemt die hij heeft besproken. Hij roept de mensheid op om de bevolkingsomvang dramatisch te beperken. Als we niet terug gaan naar het aantal mensen dat de aarde bevolkte in de 19e eeuw, 1.9 miljard mensen, moeten we gaan zoeken naar volstrekt andere oplossingen. Weisman noemt dan het bevolken van andere planeten of het overgaan naar een meer virtuele vorm van bestaan a la Ray Kuzweil.



Op You Tube nog een aardig filmpje gebaseerd op het boek:

Reacties

  1. Aardig, hoewel ik geloof dat het veel harder zal gaan dan hier wordt getoond. In How Buildings Learn van Stewart Brand (http://www.amazon.com/gp/product/0140139966/qid=948830951/sr=1-1/103-7215024-7011062?n=283155) is bijv. te zien wat er met een houten huis gebeurt, als het dak eenmaal lekt en de ramen kapot zijn - dan gaat het errug hard, want dan gaat Mevrouw Natuur binnen het huis heel hard haar gang.

    Ook een mooie foto uit dat boek: een plek waar honderd jaar daarvoor een fabriek stond met behoorlijk indrukwekkende gebouwen. Daar kan je nu niets meer van terug zien.

    Laatste voorbeeld: De film "I Am Legend" (http://bp0.blogger.com/_W1ueYt1O3xs/R1fdIEKzt9I/AAAAAAAAC8k/fe_BUqbWRw4/s1600-h/i+am+legend+wallpapers+(5).jpg) was ook wel een aardige inkijk wat er zou gebeuren als mensen ophouden te bestaan.

    Kortom: inspirerend & confronterend.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Met GoodGuide weet je wat er in je producten zit

Altijd je afgevraagd wat voor stoffen er in de producten zitten, die je dagelijks gebruikt? De zonnecreme voor je kinderen? Die frisruikende deo? GoodGuide bestaat uit de beste informatie over producten en bedrijven die te vinden is. Gevonden en opgeschreven door een team van wetenschappers, consumenten onderzoekers, techneuten die gewerkt hebben bij Google, Amazon, eBay, PayPal en Intuit, van MIT en de University of California. De gids informeert hoe een product presteert op gebied van gezondheid, milieu en sociaal gebied. En het is behoorlijk indrukwekkend als je een lotion voor baby's ziet en dan leest dat het erg ongezond kan zijn . Free video streaming by Ustream

Cylindrische thin-film zonnecellen van Solyndra

Solyndra heeft zojuist 600 miljoen dollar opgehaald om zonnecellen te maken die cylindrisch gevormd zijn. Door deze vorm claimt Solyndra dat het de kosten om een dak te voorzien van zonnecellen kan halveren en de installatietijd kan terugbrengen met een derde. Het ontwerp van Solyndra wikkelt koper indium gallium selenide om een serie buizen heen die op een dak worden geplaatst. Door de vorm hoeft er niet zo nauwkeurig naar de zon gericht te worden als met meer traditioneel gevormde panelen. Solyndra bestaat slechts drie jaar, maar heeft een order pijplijn van meer dan 1.2 miljard dollar.

Honda uit jaren 70 zuiniger dan Honda nu

Gisteren zat ik met een collega in mijn Honda Civic Hybride op weg naar Rotterdam te mijmeren over het benzine gebruik van auto's. Het viel ons op hoe weinig vooruitgang er eigenlijk door de jaren is geboekt wat betreft brandstofverbruik. Grappig genoeg heeft sustainablog vandaag een stukje waarin een Honda Civic uit 1976 wordt vergeleken met auto's van nu. Wat blijkt? De Civic uit 1976 is zuiniger dan veel auto's nu. Auto's zijn door de jaren heen groter geworden en ook al die veiligheidsmaatregelen in moderne auto's wegen enorm veel. Daarnaast zijn er de nodige complot theorieen over de kongsi van automakers en de olieindustrie. Wat dan ook de redenen zijn voor dit weinig indrukwekkende resultaat op het gebied van brandstofbesparing, het is toch iets om even bij stil te staan.