Doorgaan naar hoofdcontent

Honda uit jaren 70 zuiniger dan Honda nu


Gisteren zat ik met een collega in mijn Honda Civic Hybride op weg naar Rotterdam te mijmeren over het benzine gebruik van auto's. Het viel ons op hoe weinig vooruitgang er eigenlijk door de jaren is geboekt wat betreft brandstofverbruik. Grappig genoeg heeft sustainablog vandaag een stukje waarin een Honda Civic uit 1976 wordt vergeleken met auto's van nu. Wat blijkt? De Civic uit 1976 is zuiniger dan veel auto's nu. Auto's zijn door de jaren heen groter geworden en ook al die veiligheidsmaatregelen in moderne auto's wegen enorm veel. Daarnaast zijn er de nodige complot theorieen over de kongsi van automakers en de olieindustrie. Wat dan ook de redenen zijn voor dit weinig indrukwekkende resultaat op het gebied van brandstofbesparing, het is toch iets om even bij stil te staan.

Reacties

  1. Deze grafiek laat zien dat de autobranche vooral een impuls van buitenaf (bijvoorbeeld een oliecrisis) nodig heeft om echt te innoveren

    http://www.theoildrum.com/uploads/12/fuel_efficiency_1945_2005.png

    Uiteraard was de Civic uit '76 een stuk minder veilig en luxe dan die van nu. Ben wel benieuwd wat het verschil in uitstoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben inderdaad ook wel benieuwd naar het verschil in uitstoot. Ga ik eens naar op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er destijds mee gereden : heel goede acceleratie, topsnelheid iets minder (135 km/u), verbruikte zelfs in stadsverkeer nooit meer dan 7 l op 100 km en de motor trilde niet. Uit dezelfde periode een renault 4 gehad met 1100cc die iets harder ging, even zuinig was, maar niet aan de souplesse van de civic kon tippen. .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Cylindrische thin-film zonnecellen van Solyndra

Solyndra heeft zojuist 600 miljoen dollar opgehaald om zonnecellen te maken die cylindrisch gevormd zijn. Door deze vorm claimt Solyndra dat het de kosten om een dak te voorzien van zonnecellen kan halveren en de installatietijd kan terugbrengen met een derde. Het ontwerp van Solyndra wikkelt koper indium gallium selenide om een serie buizen heen die op een dak worden geplaatst. Door de vorm hoeft er niet zo nauwkeurig naar de zon gericht te worden als met meer traditioneel gevormde panelen. Solyndra bestaat slechts drie jaar, maar heeft een order pijplijn van meer dan 1.2 miljard dollar.

Hoeveel blaadjes maken een boom

Gefrustreerd door het minder papierzuinige gedrag van zijn collegae besloot Adam Williams van Sustainablog eens uit te rekenen uit hoeveel velletjes papier een boom bestaat. Het bleek zeer lastig deze berekening te maken omdat het nogal uitmaakt wat voor soort papier er gebruikt wordt en hoe het wordt gebruikt. Uiteindelijk kwam Williams terecht bij Conservatree Paper Company , een in San Fransisco gevestigde voormalig papier distributeur die nu is omgevormd tot een nonprofit gericht op de transitie naar milieuvriendelijk papier. Conservatree heeft de volgende optelling gemaakt: 1 ton of uncoated virgin (non-recycled) printing and office paper uses 24 trees 1 ton of 100% virgin (non-recycled) newsprint uses 12 trees A “pallet” of copier paper (20-lb. sheet weight, or 20#) contains 40 cartons and weighs 1 ton. Therefore, 1 carton (10 reams) of 100% virgin copier paper uses .6 trees 1 tree makes 16.67 reams of copy paper or 8,333.3 sheets 1 ream (500 shee

Twaalfjarige ontwikkelt nieuwe 3d zonnecel

William Yuan uit Beaverton Oregon, 12 jaar jong, heeft een nieuwe 3d zonnecel uitgevonden die, als zijn berekeningen kloppen, 500 keer meer licht kan absorberen dan 2d zonnecellen en 9 keer meer dan andere 3d zonnecellen. Net van de Legostenen af verdiepte William zich in de nanotechnologie en kwam hij op zijn baanbrekende ontwerp. De twaalfjarige heeft met zijn uitvinding een onderzoeksbeurs gewonnen van 25.000 dollar.