Doorgaan naar hoofdcontent

Vliegen met biobrandstof over 3 tot 5 jaar

Ik vind het opvallend hoe snel ontwikkelingen lijken te gaan.
Nu maakt bijvoorbeeld vliegtuigbouwer Boeing bekend dat zij binnen 3-5 jaar veel gebruik zullen maken van bio brandstof.

Vliegtuigen zullen vliegen met een mix van 30% biobrandstof. Waarom niet 100%?
Misschien verwacht je nu een technisch verhaal waarom die ontwikkeling zo lang gaat duren, maar die krijg je niet. Er is namelijk simpelweg niet genoeg biobrandstof om een industrie te bevoorraden, die jaarlijks 320 miljard liter kerosine verbruikt. Deze mix betekent ook dat de motoren van de vliegtuigen niet aangepast hoeven te worden.

De beschikbaarheid van biobrandstof is een probleem: als je 13,000 vliegtuigen met sojabonen-brandstof wil laten vliegen, heb je een stuk land ter grootte van heel Europa nodig.

Gelukkig komen er nieuwere biobrandstoffen op de markt, die dit probleem kunnen verlichten.
Het bedrijf Solazyme kondigde onlangs aan dat het de eerste straalvliegtuig-brandstof kan produceren uit algen. Maar voordat dit op de markt komt, moeten we eerst 3 tot 5 dagen wachten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Met GoodGuide weet je wat er in je producten zit

Altijd je afgevraagd wat voor stoffen er in de producten zitten, die je dagelijks gebruikt? De zonnecreme voor je kinderen? Die frisruikende deo? GoodGuide bestaat uit de beste informatie over producten en bedrijven die te vinden is. Gevonden en opgeschreven door een team van wetenschappers, consumenten onderzoekers, techneuten die gewerkt hebben bij Google, Amazon, eBay, PayPal en Intuit, van MIT en de University of California. De gids informeert hoe een product presteert op gebied van gezondheid, milieu en sociaal gebied. En het is behoorlijk indrukwekkend als je een lotion voor baby's ziet en dan leest dat het erg ongezond kan zijn . Free video streaming by Ustream

Cylindrische thin-film zonnecellen van Solyndra

Solyndra heeft zojuist 600 miljoen dollar opgehaald om zonnecellen te maken die cylindrisch gevormd zijn. Door deze vorm claimt Solyndra dat het de kosten om een dak te voorzien van zonnecellen kan halveren en de installatietijd kan terugbrengen met een derde. Het ontwerp van Solyndra wikkelt koper indium gallium selenide om een serie buizen heen die op een dak worden geplaatst. Door de vorm hoeft er niet zo nauwkeurig naar de zon gericht te worden als met meer traditioneel gevormde panelen. Solyndra bestaat slechts drie jaar, maar heeft een order pijplijn van meer dan 1.2 miljard dollar.

Honda uit jaren 70 zuiniger dan Honda nu

Gisteren zat ik met een collega in mijn Honda Civic Hybride op weg naar Rotterdam te mijmeren over het benzine gebruik van auto's. Het viel ons op hoe weinig vooruitgang er eigenlijk door de jaren is geboekt wat betreft brandstofverbruik. Grappig genoeg heeft sustainablog vandaag een stukje waarin een Honda Civic uit 1976 wordt vergeleken met auto's van nu. Wat blijkt? De Civic uit 1976 is zuiniger dan veel auto's nu. Auto's zijn door de jaren heen groter geworden en ook al die veiligheidsmaatregelen in moderne auto's wegen enorm veel. Daarnaast zijn er de nodige complot theorieen over de kongsi van automakers en de olieindustrie. Wat dan ook de redenen zijn voor dit weinig indrukwekkende resultaat op het gebied van brandstofbesparing, het is toch iets om even bij stil te staan.