Doorgaan naar hoofdcontent

Trends voor 2009 volgens Fast Company


Het is weer het einde van het jaar en dus de tijd om terug en vooruit te kijken. Fast Company, het blad dat nog uit de goede oude Internettijd stamt, komt met een lijstje van drie duurzame trends voor 2009. Zij hebben Terry Tamminen, een oud adviseur van Arnold Schwarzenegger, gevraagd de belangrijkste trends op te sommen. Hier komen ze: sustainability labels, virtual meetings, en zero waste. 
Sustainability labels geven consumenten informatie over de duurzaamheid van het product om ze daarmee in staat te stellen geinformeerde keuzes te maken. Tamminen geeft aan dat in de beginfase er een groot aantal verschillende soorten labels zullen verschijnen, maar dat na verloop van tijd regelgeving gaat zorgen voor standaardisatie. 
Virtual meetings zijn al heel lang een doel. Men zoekt al tijden naar een methode om afspraken op afstand net zo doelmatig te maken als een ontmoeting in persoon. Volgens Tamminen is de technologie nu eindelijk voldoende ontwikkeld om deze droom te verwezenlijken. 
De derde trend, zero waste, spreekt ook voor zich. Tamminen gaat ervan uit dat bedrijven zich willen onderscheiden op hun duurzame gedrag. Als daar bij komt dat meer duurzaam produceren ook kostenbesparingen oplevert kan het hard gaan. Onnodige verpakking en dat soort zaken zal steeds meer worden voorkomen. 
Al met al een voor de hand liggend lijstje, maar het zou mooi zijn als 2009 inderdaad het jaar wordt waarin een aantal van deze zaken eindelijk goed wordt neergezet. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Met GoodGuide weet je wat er in je producten zit

Altijd je afgevraagd wat voor stoffen er in de producten zitten, die je dagelijks gebruikt? De zonnecreme voor je kinderen? Die frisruikende deo? GoodGuide bestaat uit de beste informatie over producten en bedrijven die te vinden is. Gevonden en opgeschreven door een team van wetenschappers, consumenten onderzoekers, techneuten die gewerkt hebben bij Google, Amazon, eBay, PayPal en Intuit, van MIT en de University of California. De gids informeert hoe een product presteert op gebied van gezondheid, milieu en sociaal gebied. En het is behoorlijk indrukwekkend als je een lotion voor baby's ziet en dan leest dat het erg ongezond kan zijn . Free video streaming by Ustream

Cylindrische thin-film zonnecellen van Solyndra

Solyndra heeft zojuist 600 miljoen dollar opgehaald om zonnecellen te maken die cylindrisch gevormd zijn. Door deze vorm claimt Solyndra dat het de kosten om een dak te voorzien van zonnecellen kan halveren en de installatietijd kan terugbrengen met een derde. Het ontwerp van Solyndra wikkelt koper indium gallium selenide om een serie buizen heen die op een dak worden geplaatst. Door de vorm hoeft er niet zo nauwkeurig naar de zon gericht te worden als met meer traditioneel gevormde panelen. Solyndra bestaat slechts drie jaar, maar heeft een order pijplijn van meer dan 1.2 miljard dollar.

Honda uit jaren 70 zuiniger dan Honda nu

Gisteren zat ik met een collega in mijn Honda Civic Hybride op weg naar Rotterdam te mijmeren over het benzine gebruik van auto's. Het viel ons op hoe weinig vooruitgang er eigenlijk door de jaren is geboekt wat betreft brandstofverbruik. Grappig genoeg heeft sustainablog vandaag een stukje waarin een Honda Civic uit 1976 wordt vergeleken met auto's van nu. Wat blijkt? De Civic uit 1976 is zuiniger dan veel auto's nu. Auto's zijn door de jaren heen groter geworden en ook al die veiligheidsmaatregelen in moderne auto's wegen enorm veel. Daarnaast zijn er de nodige complot theorieen over de kongsi van automakers en de olieindustrie. Wat dan ook de redenen zijn voor dit weinig indrukwekkende resultaat op het gebied van brandstofbesparing, het is toch iets om even bij stil te staan.